Webwinkel of fysieke winkel?

Gert Idema

Neemt internet het winkelen over?

In winkelcentra ziet men vaker  winkels leeg staan,  er wordt gezegd dat internet het winkelen overneemt.  Er is ook een duidelijke toename in omzet op internet aankopen tot zelfs 10,5 miljard in 2013 en waarschijnlijk 13,5 miljard in 2014 (Bron Thuiswinkel.org).

Ook het aantal webwinkels neemt toe tot 40.000 in Nederland. Dus het lijkt erop dat bovenstaand waarheid is.. Toch zijn de meest succesvolle web-winkels diegenen, die met beide methoden werken, een fysieke winkel in combinatie met webshop. De meeste webwinkels zijn hobby winkels die de eerste 4 jaar niet overleven en nog eens 40 % die daarna niet langer dan 2 jaar blijven bestaan. Het probleem bij de meeste webwinkels is dat deze weinig terugkerende ‘klanten’ hebben.

Webwinkel combineren met fysieke winkel

clicks and bricks, webwinkel

clicks and bricks

De consumentenbestedingen zullen weer gaan groeien, maar er is een trend waarneembaar dat traditioneel winkelen en online shoppen steeds meer met elkaar verweven worden. Verder zullen grensoverschrijdende e-commerce naar vooral België en Duitsland toenemen dankzij betere juridische bescherming van de consument. Er is ook een grotere diversiteit aan technische mogelijkheden voor klanten contacten en dat kan door social media, de website (webshop) en in de winkel.

Hoe kun je dan als fysieke winkel toch meegaan met deze tijd van on- en offline winkels? Het belangrijkste is om je klant te omarmen, de klant centraal stellen. Veel bedrijven hebben deze marketing methode (nog) niet omarmd, het houdt in dat je je klanten ‘extreem centraal’ stelt.

Klantbeleving voorop stellen

Binnen elke organisatie (klein of groot) zou iedere werknemer er van overtuigd moeten zijn dat het gemeenschappelijk belang van het bedrijf zit in de ‘klantbeleving’. Iedere afdeling van uw bedrijf zou uw klant als “geliefde” klant moeten behandelen en niet alleen de verkoop of marketing afdeling.  Zowel on- of offline iedere klant “omarmen”, vragen of ze informatie willen, aansluiten bij een nieuwsbrief of mailinglist.

Belangrijk is vragen meteen te beantwoorden en vooral aansluiten op de behoefte. (iedereen kent google adwords, je hebt iets gezien en meteen zijn alle advertenties over datzelfde) Al deze handelingen bij elkaar zorgen voor een klantbeleving waarbij de klant zich als een vis in het water voelt, als een warme deken. Let er wel op dat je als bedrijf niet gaat spammen, door te veel informatie geven en vragen te stellen.

Een strategie, waarbij de klant centraal staat, betekent veel testen en uitproberen wat werkt, durven te falen maar ook snel implementeren horen hier bij. Maar hoe kun je als kleine ondernemer die “geliefde” klanten bereiken?  Dat begint dus online op het net.

Inspelen op veranderd koopgedrag

Een bedrijf, dat tegenwoordig niets met internet (geen website) en social media doet, mist een aantal klanten. Er zijn zoveel mensen die eerst googelen en daarna bepalen wat ze gaan kopen (behalve de dagelijkse boodschappen) vervolgens gaan ze dan kijken bij hun lokale winkel. De lokale winkels hebben nog steeds hun lokale bekendheid maar hun netwerk raakt uitgedund doordat veel jongere generaties (opgegroeid met het internet) eerst verder kijken en dan pas lokaal.

Dit wil niet zeggen dat fysieke winkels ten einde zijn, er zijn nog meer dan genoeg kansen. Maar het begint ook bij deze ondernemingen met het “omarmen” van klanten en door klanten te zoeken via social media, hiermee breidt je je “klantenkring” uit.Vooral middels social media kun je de potentiële klant bereiken zonder opdringerig te zijn. Een ‘klant’ kiest nog altijd zelf of hij jou wil volgen of niet.

zie hier de infographic van Thuiswinkel markt monitor van thuiswinkel.org