Social media plan

Gert Idema

Een plan van aanpak voor kleine bedrijven om de social media voor hun bedrijf te doen. Het is moeilijk om algemeen een plan van aanpak te maken omdat ieder bedrijf anders is ingericht en een andere doelgroep heeft. Maar hieronder volgen een paar algemene stappen voor een social media plan

Social media kunnen bijdragen aan je bekendheid vergroten op het internet, sterker nog wanneer je een site hebt maar niet iedere week blogt zal deze site zelfs dalen in de zoekresultaten en vooral nog vindbaar op je eigen naam. Om verkeer naar je website te sturen zodat deze ook in de ogen van google interessant blijft is social media een must. Om content (inhoud) te plaatsen op social media is een social media plan een goed hulpmiddel.

1) Doelgroep

Bepaal ten eerste je doelgroep.Wanneer je niet precies weet wat je doelgroep is, kun je eigenlijk ook geen content creëeren. Dus het belangrijkste is om eens goed na te denken over een specifieke doelgroep. Er zijn verschillende redenen om dat zo specifiek mogelijk te doen.

  • Zijn er bepaalde eigenschappen waarom ze jouw product nodig zijn.
  • Weet je waarom ze jouw product nodig zijn
  • Weet je op welke social media kanalen ze zitten

 

2) Doelen

Wanneer je weet wat je doelgroep is, waar ze zitten en wat ze wel willen zien. Dan kun je een doel bepalen voor je social media plan. Een plan om bepaalde doelstellingen te halen is beter om zo ook je vorderingen te kunnen meten. Om te zorgen dat je social media campagne succesvol is.

  • wil je meer likes
  • wil je veel interactie
  • wil je meer traffic op je site
  • wil je dat ze iets gaan downloaden
  • wil je dat z online kopen

4) Budgettering

Social media zijn gratis media om op te plaatsen, je eigen foto’s hoef je niet te betalen. Maar toch is er een budgettering nodig om bepaalde doelstellingen te halen. De organische zoekresultaten van de diverse media zullen je niet meteen de resultaten geven die je hoopte te halen. Afgezien van een enkele virale video opname van een artiest, klein kind wat een liedje zingt, super opgezet reclame filmpje of prachtige foto met een blooper. Zijn de virale resultaten niet meer zo hoog als in het begin. Facebook bepaald wat jouw gevolg te zien krijgt, dus al je volgers zien niet automatisch al je berichten. Je kan iets weg geven (zg deel en win) maar ook dat geeft geen garantie op succes, Je zult merken dat diegene die geliked heeft voor een cadeau na het cadeautje ook vaak weer weg is.

Daarom zijn er Facebook ads of google adwords. Hiermee kun je traffic naar je social media kanaal of website sturen en zo je gevolg of bezoekers aantallen vergoten. Maar meer gefocust op je doelgroep, de mensen die je aan je product, dienst of merk wilt binden

  • Wat wil je maandelijks of jaarlijks uitgeven aan adverteren
  • ga je iemand inhuren om de marketing te doen
  • huur je een extern bedrijf (als idema internet marketing) in
  • laat je je foto’s opmaken voor advertenties
  • doe je je eigen adwords campagne of facecbook campagne

 

5) Content agenda

Het lastigste aan een social media plan is wel content bepalen. Content maken is sowieso lastig wanneer je geen ervaring hebt en content moet gevarieerd zijn. Iedere week een aanbieding op je social media kanalen maakt het saai voor de lezers. Content is door elkaar informatief, leuk, grappig en promotioneel. En wanneer je kan ook nog iets om op te kunnen reageren, dus vragen stellen of een puzzel plaatsen. Interactie met je klant is helemaal ideaal echter kost dat ook weer tijd. Een handig hulpmiddel is een agenda creëeren. En dan is het niet een agenda om al je content er in te zetten en al maanden van te voren vast te leggen, wat ook mogelijk is natuurlijk. Maar een agenda met alle speciale dagen in het jaar zodat je weet wat er aan komt en waar je rekening mee kan houden. Als je al die dagen in een agenda vast legt weet je al vast waarmee en wanneer je er rekening mee kan houden.

  • Feestdagen
  • bijzondere dagen zoals jubileum van je zaak
  • bijzondere dagen in je woonplaats
  • vaak in oktober is het woonmaand
  • wanneer je weet wanneer je speciale aanbiedingen doet
  • de dag van…… arbeid, architectuur etc etc

6) Welke kanalen

Als je weet wat je doelgroep is, kun je ook bepalen waar die zit. Op diverse kanalen kun je hetzelfde bericht plaatsen en dat zal ook niet meteen afgestraft worden. Maar er is wel degelijk verschil tussen de diverse social media kanalen. Facebook bijvoorbeeld is de laatste jaren verouderd wat publiek betreft en voor veel ondernemers de ideale groep. Instagram neemt ook een vlucht wat betreft, waren het voorheen vooral de jongeren tot ca 20 jaar, ook daar is de leeftijd opgetrokken naar ca 40 jaar, maar vooral beeld gericht. Twitter wordt vooral gebruikt door oudere generaties vanaf 30 jaar, de jongeren zitten op snapchat en instagram. Linkedin is het zakelijk netwerk wat leeftijd betreft alles vanaf zo’n 20 jaar heeft. Diverse grappige berichten werken niet zo goed op dit medium, hier is het vooral informatief en zakelijk. Wanneer je op meerdere kanalen wilt plaatsen is bijvoorbeeld een programma als Hootsuite een goed hulpmiddel, deze heeft een gratis account voor drie kanalen.

  • leeftijd is een belangrijk verschil op media
  • welke content op welk medium

7) Wanneer en hoe vaak

Veel vragen die wij krijgen gaan over hoe vaak moet ik dan plaatsen en wanneer. Wij plaatsen minimaal twee keer per week omdat dat de beste successen heeft gehaald, minder kan maar op langere periode zien ze niet meer zo vaak wat van jouw updates. Vaker kan natuurlijk maar kost veel tijd om bij te houden, maar als je iedere dag iets kan melden en daarop reageren houden wij het niet tegen. In Amerika heerst er een filosofie van meerdere keren per dag en blijkbaar werkt dat daar wel, wij worden hier toch een beetje zenuwachtig van en zullen dat kanaal al snel gaan blokken of niet meer volgen. Sowieso is het belangrijk bij te houden wanneer je iets gaat plaatsen, en meten wat dat heeft opgeleverd. Ook dat is geen garantie voor succes, maar iedereen kan zich voorstellen als je s’avonds rond 23 uur plaats wanneer de meesten al op bed liggen, jouw bericht niet zoveel bereik meer haalt. Wanneer je plaatst voordat de grootste groep op Facebook komt dan zit je over het algemeen goed.Maar hou de statistieken in de gaten want ook per seizoen is het verschillend wanneer mensen online zijn. Met Linkedin hebben wij diverse successen rond 8 uur plaatsen, maar ook omstreeks 12 uur of in de middag rond 16 uur.

  • kijk wanneer je publiek online
  • test en meet

 

8) Reageren op berichten

Wanneer je iets plaats op social media, verwacht ook zeker berichten, vragen of zelfs service klachten op de social media. Mensen kunnen je nu overal op ieder moment bereiken en verwachten ook nog dat je meteen reageert. Dankzij de grotere bedrijven zoals KLM, Coolblue, Vodafone die een uitstekende social media campagne hebben en hun service zelfs middels social media sturen is het verwachtingspatroon van mensen daarin verandert. Ook al ben je kleine ondernemer, er wordt al gauw verwacht dat je snel reageert. Toch hebben wij geen slechte ervaringen daarmee, wanneer je op social media zit en regelmatig op je mobiel zul je al snel zien of er een bericht is binnen gekomen en kun je ook even reageren met ik heb het gezien en kom er later op terug. Heel vaak is de klant dan al tevreden. Houdt er ook rekening mee dat wanneer een klant niet tevreden is dit ook op social media gezet wordt, wanneer je daarop adequaat reageert geef je een voorbeeld van goede service. Een enkele keer is een klant zo ontevreden dat ze recensies op 1 ster zetten met een verhaaltje dat wij niet of jij niet kan aanpassen. Er zijn andere oplossingen voor maar ons advies, zorg dat de klant tevreden is, dan floreert je zaak ook.

  • interactie met de klant op social media
  • service behandelen via social media

 

Kortom een social media stappen plan kan je helpen om een goede content strategie te maken, om te zorgen dat je weet waar en wanneer je wat doet. Vind je het toch nog lastig of moeilijk, neem dan contact op met ons en wie weet kunnen we samen een stappen plan creëeren om je bedrijf op weg te helpen op social media.