Netwerken, het is NET als gewoon werken

Gert Idema

Netwerken het is NET werken

Zoals veel professionals en werkzoekenden al weten, het draait allemaal om netwerken. Netwerken helpt bij het vinden van een baan, je carriere of behalen van je doelen. Maar ook als ondernemer kun je veel profijt hebben van netwerken, volgens een onderzoek van Dell en Manta (een Klein zakelijke vereniging) maakt 1 van de 5 ondernemers netwerken hun top prioriteit. het gezegde :”kennis is macht” is niet zomaar een loze kreet, Zegt John Swanciger, CEO van Manta. Nieuwe en ambitieuse ondernemers zouden moeten netwerken om informatie te vergaren over prospects, concurrentie en bedrijven welke ze willen benaderen om zo tot strategische en succesvolle beslissingen te komen. Zaken doen is over en met mensen, je start met een idee en door netwerken wordt het verfijnder en groter of je nou zoekt naar help of informatie, het gaat allemaal makkelijker door netwerken.

Beurzen en events zijn de meest gebruikte bijeenkomsten om op zoek te gaan naar prospects, partners en informatie, maar dat zijn zeker niet de enige manieren. Er zijn de zogenaamde netwerk clubs en bijeenkomsten speciaal voor ondernemers om een perfect forum te bieden voor het netwerken. Hier kun je leren van andere ondernemers die al verder zijn dan jou, die misschien dezelfde weg hebben bewandeld of je ontmoet je nieuwe toekomstige klant. Aanwezig zijn op diverse netwerk bijeenkomsten, al is het in de ochtend, met de lunch of in de avond kan zeker interessant zijn. Ook via Social media kun je netwerken, door elkaar te liken, volgen of vrienden te worden en vervolgens de communicatie aan te gaan lukt het vaak ook om te netwerken en informatie of een prospect te vinden.

Hoe je ook gaat netwerken, het kan aanwezig zijn op bovenstaande events maar ook via online kanalen, maar hoe dan ook, doe het goed! Hier volgen een aantal tips om het goed aan te pakken.

1. Begin met een plan

De meeste websites hebben een lijst met sprekers of gasten die aanwezig zullen zijn. Kijk daar naar en bepaal of er interessante prospects tussen zitten waarmee je wilt netwerken. Je kan eventueel een persoon via je online netwerk alvast uitnodigen om met elkaar af te spreken. Oefen je elevator pitch zodat je niet gaat stamelen of de verkeerde dingen zegt en sta ook open voor mensen die met jou willen netwerken. Als je niet weet wie er aanwezig zullen zijn, oefen in ieder geval je elevator pitch en heb een doel in gedachten zoals bijvoorbeeld ik wil tenminste twee interessante prospects vinden.

2.Gebruik Social media.

Begin met netwerken via Social Media zoals Linkedin, je hoeft niet altijd de persoon in kwestie te ontmoeten om succesvol te netwerken. Contacten kunnen ook warm gehouden worden via internet. Wil je een product lanceren dan kunnen Social Media handige hulpmiddelen zijn om feedback te ontvangen van je volgers. Als je dan meteen breed uit gaat middels Linkedin, Facebook en Twitter bereik je een zo groot mogelijk publiek waarvan je commentaar kan vragen of een enquete kan laten invullen. Ook kan je naar meer contacten zoeken zonder dat je daarvoor de deur uit hoeft alhoewel het persoonlijke netwerken uiteraard op die manier wel makkelijker gaat.

3. Wees geïnteresseerd in de andere

Ga niet rondkijken tijdens een gesprek of er nog betere gesprek partners zullen zijn, zoiets merkt men en verteld zich sneller rond dan je denkt. Wees oprecht geïnteresseerd in de andere en mocht dit niet aansluiten bij jouw onderneming, wacht dan het gesprek af en neem op een vriendelijke manier afscheid. Bedenk dan dat je toch iets hebt geleerd en bij de volgende bijeenkomst weet je weer meer. Wees een goede gesprekspartner en wellicht kan de ander zelfs van jou leren, het bieden van hulp en inleving vermogen geeft vaak heel goede resultaten in het netwerken.

4. Blijf in contact.

Ook al heb je een perfecte indruk achter gelaten bij de persoon die je zojuist hebt ontmoet, het kan best zijn dat je nooit meer van elkaar hoort omdat geen van beide actie onderneemt om het contact te onderhouden. Stuur een klein bericht via mail of Linkedin om even aan te halen wat je met elkaar hebt besproken en nodig de persoon uit om hierop te reageren of elkaar te ontmoeten op een andere tijdstip en locatie. Het beste om dat te doen is ca twee dagen na de ontmoeting.

Bovenstaande tips gelden voor live events maar ook voor ‘bijeenkomsten’ op twitter, google+, webinars etc, heb je tijdens deze bijeenkomsten wat gehoord of gezien , neem dan contact op met die persoon en ga verder met NETwerken.