Zit je als bedrijf niet op Social Media, dan heb je geen bedrijf!

Gert Idema

door Gert Idema

Volgens een rapport van “The Forrester Wave”: social risk and compliance solutions, is het om medewerkers te verbieden over ‘de zaak’ in social media te melden niet langer van deze tijd. Medewerkers verbieden om op social media te gaan omdat ze misschien iets verkeerds zeggen over het bedrijf hoort niet bij een goede strategie voor het bedrijf. Op social media spenderen miljoenen mensen grote delen van de dag hun tijd (72% van de gehele bevolking van Amerika bezoekt minstens 1 x per maand Facebook)

Met dit publiek de interactie aangaan is juist een grote kans voor bedrijven, en daarom zou je juist social media activiteit moeten bevorderen voor je medewerkers. Hierdoor wordt je bedrijf of merk nog meer versterkt, meer exposure naar nog meer mensen zelfs je service dienst kan gebruik maken van social media.

Gevaar op Social Media

Natuurlijk, hoe meer mensen gebruik maken van social media, hoe groter het risico dat er ook wat mis kan gaan en hoe moeilijker het wordt om al die social media te monitoren. Daarom is het zeker verstandig om de techniek en/ of mensen in huis te hebben om al die netwerken te managen of indien het een klein bedrijf betreft om daarvoor een persoon aan te wijzen die alle social media stroomlijnt. Als bedrijf kun je uiteraard richtlijnen opstellen die duidelijk maken wat wel en niet gezegd mag worden over het bedrijf, daarvoor kun je hier een voorbeeld protocol downloaden om afspraken op papier vast te leggen. In bovenstaand onderzoek kwam namelijk naar voren dat veel medewerkers moeite hebben met de regels omtrent wat men wel en wat niet verteld mag worden. Regelmatig wordt men door hogerhand op de vingers getikt omdat er een uiting op social media voorkwam die men liever niet zag. Het uiteindelijke resultaat is dat men niets meer over het bedrijf meldt en mist het bedrijf enorme kansen. Social media is een geweldig media om meer exposure te veroorzaken voor een bedrijf en uiteraard kan een ‘ foute’ medewerker ook veel kwaad doen, toch gaat het om vertrouwen en met goede afspraken kom je heel ver.Daarnaast zijn er diverse programma’s om meerdere social media kanalen te managen en te meten, bijvoorbeeld Hootsuite of Actiance. Met beide kun je meerdere social media kanalen aanmaken en monitoren, interactie aangaan met je publiek. Vervolgens kun je rapporten bekijken om de resultaten daarop te meten wat uiteindelijk je ROI op Social media bepaald. Voor beide geldt dat je een abonnement met hebben alleen hootsuite kun je beperkt gebruiken voor een media. Voor midden en klein bedrijf zullen beide programma’s een te grote investering van tijd en geld zijn maar uiteraard is tegenwoordig uitbesteden van social media marketing ook voor MKB een mogelijkheid. Voor de kleinere bedrijven die wel graag op social media iets willen doen maar ook angst hebben of veelal geen tijd en inspiratie is hier een goede oplossing waardoor je ook zonder een groot budget goed op weg geholpen kan worden en meer exposure voor je bedrijf kan creëren.

met dank aan:http://socialmediatoday.com/2410366/forrester-wave-social-risk-and-compliance-solutions-q2-2014